Små glimtar.

Ur just en nostalgisk aspekt, kan det vara riktigt underhållande att arbeta med barn. Ibland ser jag någonting som görs annorlunda här. Då tänder jag till och berättar/visar hur vi gör i Sverige. Exempelvis när barnen kommer och har hittat frön från lönnträdet. "Oh, look how many noses you've found!" utbrister jag och får två blanka ansikten i gensvar. "Sara... These are helicopters", säger India lite hånande och slänger upp dom i luften, för att iaktta hur dom virvlande faller mot marken. Jag tar upp dom igen, delar själva fröet i två och klistrar fast vingen på näsan. Och gav dem minsann så de teg.

Men jag tycker det är lika roligt att se saker som påminner exakt om min egen barndom. När jag och India idag hade lämnat Violetta på en playdate, så fick hon berätta för mig hur jag skulle köra och när jag skulle svänga, för att vi skulle kunna ta oss hem igen. Tänkte snabbt tillbaka på söndagarna, för tio-femton år sedan, då jag och resterande familjemedlemmar hyrde Edvinshemsskolans gymnastiksal på morgnarna. Där fick jag och mina äldre brödrar springa av oss, hänga i "lianer", spela bandy, klättra i ringar... Men vad jag särskilt minns är inte just dessa timmarna, utan vägen tillbaka. Mor tog Marcus och Johan i en bil och jag åkte med far i en annan. En söndag bestämde han sig för att _jag_ skulle få visa vägen hem. Ni som har en aning om hur utvecklat mitt lokalsinne är i vuxen ålder, kan tänka er hur det var när jag var sju. Ett par timmar, några sightseeing-turer i Ystad och många återvändsgränder senare, så kände jag igen mig och vi kom äntligen hem. Mor förstod inte varför det tog så lång tid för oss, men far förklarade kort och koncist för henne att "Vi tog Saras väg idag".
Några veckor senare, så hade senvägen utvecklats till genväg och antalet återvändsgränder var nollsiffrigt. Idag är det mycket lättare att objektivt se fördelarna med att ta "min väg".

Kommentarer
Postat av: Far

Man blir lite nostalgisk, när man läser din berättelse. Kommer du ihåg när vi gjorde leken i London. Du, Johan och jag passerade där vi bodde med cirka 50 cm. Men ni tyckte det var längre bort. Ni hittade tillbaka efter ca 15 minuter. Ja, ni har skänkt oss mycket glädje och skratt!

2010-06-10 @ 05:34:47
Postat av: Sara

:) Sure do. Good times.

2010-06-11 @ 04:38:26
URL: http://aupairminneapolis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0