Minneapolis sightseeing

Träffade alltså "Granny Annie" igår. Som jag trodde, hon hade en sweet tooth! Hälsningsfrasen var en påse halloweengodis.

Hela dagen var en enda sightseeing-tur. Perfekt, då jag inte hunnit se mer än sjöarna och uptown.

Första stopp downtown (äntligen), för att hälsa på Guthrie Theater med utsikt över Mississippifloden.


Vi såg First Avenue - Prince's gamla arena, dit the Cranberries kommer i november! Vi såg alla hundratals skyways, isrinkar, Metrodome... Jag gillar downtown.

Vidare till Amerikas största självständiga skivaffär - Electric Fetus. 8$ skivan - heaven! Återvänder när jag fått mitt deposit card på posten.


Dagens roligaste äventyr var nog trots allt på Ingebretsen's. En skandinavisk mataffär med sill, grisöron, Marabou, Oboy, Kalles Kaviar, Ekströms... När vi roffade åt oss godsaker, så kom ett filmteam in och frågade ifall vi ville vara med i en reklamfilm för Minnesota Raffle. "Självklart" sa vi och ställde oss framför kameran. Som tack för gott samarbete fick vi var sin lott till dragningen, värd 10$. Vem köper en lott för 10$?




Sista stopp blev the American-Swedish Institute, där vi träffade Annes svenska kompis Eva. Fikade blaskkaffe och kaka på ett ställe, nästintill identiskt med Fritidsbaren. Fick en privat guidning genom Karl-Oskars och Kristinas värld. Lyssnade på en låt som en svensk kvinna hade spelat in i början på 1900-talet, där hon bad svalan att hälsa dom där hemma. Kunde ha svurit min högra tumme på att det var mormor som sjöng... I december åker jag tillbaka för att uppleva en riktig Fanny & Alexander-jul.

Innan jag hann lämna institutet, så blev jag pushad att hoppa på en karusell. Dom ville ta en bild på mig att skicka hem till mor, sa dom. Så att hon skulle se att jag har det bra... Well...

Här har du, mor. Mig på en dalahäst... Ser du så bra jag har det?


Thanks a million for yesterday, Anne! I'll come and visit you and your husband asap! At least for Thanksgiving left-overs. ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Sara

Vilken fart du har och så mycket som händer.

Roligt att se dina fina bilder. Visst är det bra med automatare bil. Lyckatill med trivseln

farmor

2009-10-22 @ 17:43:11
Postat av: Mor

Hej tösen! Ja jag ser så bra du har det!!!!!!!

Wow, så myckte ni hann med på en dag.

Anne verkar riktigt trevlig tycker jag.

Hennes dotter hade åkt till Frankrike som 18-åring ett helt år, så hon förstår mig...... :). Fast nu känns det bra igen här hemma!

Roligt att farmor också har hittat hit och kan följa ditt äventyr. Kramis!

2009-10-22 @ 18:46:01
Postat av: Marie

fan vad roligt! du har ju hamnat helt rätt! massa svenska influenser, du behöver ju inte längta hem, du är ju i second sweden för bövelen!! och svensk fanny & alexanderjul får du oxå! sweet! :D så himla kul att se allt här på bloggen, keep up the good work!!

2009-10-22 @ 21:10:46
Postat av: Martins Ida

Jaa och blir du sugen på nåt annat än organic food så kan du ju alltid åka dit och köpa grisöron och turkisk peppar. ;) Nä det verkar mysigt over there! Jag vill också åka till utvandrar-amerika... :) Kraam!

2009-10-29 @ 22:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0